امروزه خودروهای جدید بجای ترمزهای کاسه ای قدیمی، مجهز به ترمزهای دیسکی هستند که معمولا استفاده از ترمزهای دیسکی در چرخهای جلو و ترمزهای کاسه ای در چرخهای عقب رایج است.عملکرد ترمزهای دیسکی شبیه ترمزهای کاسه ای است با این تفاوت که در ترمزهای کاسه ای هنگام ترمز لنت ها از داخل به کاسه چرخ می چسبند اما در ترمزهای دیسکی لنت ها از قسمت خارجی دیسک فشرده میشوند.

یک ترمز دیسکی مجهز به یک دیسک ترمز و دو لنت ترمز می باشد که از طریق سیستم هیدرولیکی روغن ترمز تغذیه میشود بدین صورت که در این نوع ترمز، وقتی پدال ترمز فشرده میشود روغن ترمز با فشار از طریق سیلندر اصلی وارد کالیپر شده که در آنجا پیستونی وجود دارد که سبب چسبیدن لنت به دیسک ترمز میشود و اصطکاک ایجاد شده بین دیسک و لنت در نهایت باعث کند شدن یا توقف چرخ ها میشود. در شکل زیر میتوانید اجزای یک ترمز دیسکی را مشاهده کنید:

بدین ترتیب زمانیکه پدال فشرده نمیشود لنت های ترمز آزاد می مانند. مزیت های ترمز دیسکی: ۱-بزرگترین مزیت ترمزهای دیسکی نسبت به سایر ترمزها سرعت بالای خنک شدن دیسک ترمز است حتی اگر تعداد دفعات ترمز بصورت پیوسته زیاد باشد. ۲-لنت های ترمز به آسانی قبل تعویض هستند ۳-شرایط لنت های ترمز به آسانی قابل بررسی است.

معایب ترمزهای دیسکی

  • سرعت تمام شدن لنت ها زیاد است.
  • عملکرد ترمز دستی کاهش می یابد به ویژه اگر ترمزهای عقب هم دیسکی باشد.
  • نیروی بیشتری برای اعمال ترمز لازم است.

منبع +