وقتی به خودرویی نگاه می کنیم، عموما ممکن است طراحی و قدرت یا گشتاور آن در وهله اول نظر ما را جلب کند و در نظر گرفتن قسمت های مهم دیگر خودرو از جمله ترمزها برای ما اولویت بعدی است و شاید هم نباشد. بطوریکه ممکن است  فراموش کنیم که اتومبیل برای  متوقف شدن چه فرآیندی را طی میکند. در این مقاله نگاهی خواهیم داشت به برخی فناوری های ترمز که امروزه برای جلوگیری از تصادفات و یا کاهش شدت آنها بکار میرود.

ABS

ABS  مخفف anti-lock braking system  به معنی سیستم ترمز ضد قفل است. در خودروهایی که فاقد این نوع ترمز اند، اگر شما با شدت  پدال ترمز را فشار دهید و نگه دارید در این هنگام قبل از اینکه خودرو متوقف شود، چرخ ها قفل کرده و نمی چرخد و  چرخ ها روی زمین کشیده میشوند و در آن هنگام راننده کنترل جهت خودرو را از دست داده و ماشین به یک سمت کشیده میشود.
بهترین راه برای ترمز کردن در خودروهایی که فاقد ABS هستند این است که بصورت پیوسته پدال ترمز را فشار دهید و رها کنید و دفعات اول را با شدت بیشتری انجام دهید. به این روش “ترمز گیری آستانه” گویند بطوریکه در این روش لاستیک ها حداکثر چسبندگی به زمین را درست قبل از لیز خوردن پیدا می کنند.
اما ترمز های ABS اینکار ها را بصورت اتوماتیک انجام میدهند. حتی سریع تر و دقیق تر از انسان. بطوریکه میتوانند حتی فقط قفل شدن یکی از چرخ های خودرو را تعدیل کنند. ناگفته نماند که در مسابقات اتومبیلرانی مثل فرمول 1، استفاده از ترمز ABS را به دلیل کاهش مهارت های مورد نیاز راننده، ممنوع کرده اند.
سیستم ترمز ABS چهار کاناله شامل چهار جزء اصلی است:

  1. سنسور سرعت برای هر چرخ
  2. دریچه هایی که بوسیله کامپیوترکنترل میشوند و در مسیر هیدرولیک ترمز   قرار دارند.
  3. یک پمپ برای بازگرداندن فشارهیدرولیک ترمز
  4. پردازشگر مرکزی الکترونیکی برای نظارت بر همه اجزا

وقتی سیستم متوجه میشود که یکی از چرخ ها نسبت به دیگر چرخ ها شتاب منفی بیشتری دارد از قفل شدن آن آگاهی می یابد. برای جلوگیری از این امر سیستم ABS مسیر هیدرولیک  را  باز و بسته کرده کاهش سرعت چرخها رانسبت به هم  متعادل می کند.
این بازو بسته شدن سریع دریچه چیزی است که در برخی خودروها باعث ایجاد سروصدای عجیبی از جانب سیستم شود و ممکن است باعث شل شدن پدال ترمز شود که به آن اصطلاحا خالی کردن ترمز میگویند که میتواند به دلیل اختلال در پمپ ترمز و بازنگشتن روغن ترمز باشد. پس مهم است  تا جایی که میتوانید عملکرد ترمز خودرویتان را زیر نظر داشته باشید چون ترمز ABS میتواند شما را از بسیاری خطرات نجات دهد.

مزیت وجود سیستم ترمز ضدقفل در خودرو

برخلاف تصور عموم که فکر میکنند ترمز ABS باعث کاهش مسافت توقف میشود ،یکی از وظایف اصلی ترمز ABS کنترل کشش و پایداری هنگام ترمز شدید است. برای مثال در یک جاده خیس ترمز ABS میتواند از انحراف خودرو جلوگیری کند اما مسافت توقف مسلما بیشتر از مسافت توقف در یک جاده خشک یا خاکی است.

EBD

EBD مخفف Electronic brakeforce distribution به معنی توزیع الکترونیکی نیروی ترمز است.

همانطور که پزشکان میگوند پیشگیری بهتر از درمان است. در مواقعی که چرخ خودرو قفل میشود ABS  میتواند درمان کند (با ایجاد تعدیل در حرکت چرخ ها در لحظه نهایی لیز خوردن). اما ترمز EBD راه حل های پیشگیرانه ی بیشتری دارد.
در هنگام ترمز های خیلی شدید و ناگهانی، همه چرخ ها نیاز به یک اندازه نیروی ترمز ندارند زیرا هر چرخ یک مقدار کار متفاوت انجام می دهد.
برای مثال این شرایط غالب را در نظر بگیرید: با خودرویتان در یک مسیر مستقیم ترمز می گیرید، در این حالت وزن ماشین به سمت جلو انتقال می یابد. چرخ هایی که وزن بیشتری را تحمل می کنند بیشتر به زمین می چسبند و در نتیجه کمتر احتمال قفل شدن آنها وجود دارد. در نتیجه در خودروهایی که فاقدترمز EBD هستند،  نسبت توزیع نیروی ترمز در چرخ های جلو و عقب خودرو  صرف نظر از این شرایط ،یکسان و ثابت است.

این عمل یک راه حل قابل قبول است اما تا یک شرایط ایده آل ،به دلیل بسیاری عوامل که سبب تاثیر روی وزن خودرو می گذارد فاصله دارد. برای مثال در یک ترمز ناگهانی وزن بسیار زیادی در یک لحظه به چرخ های جلو وارد میشود. در هنگام پیچیدن وزن به سمت دورترین نقطه در گوشه ماشین توزیع میشود. در چنین وضعیتی آن چرخ ها بیشتر در معرض لغزش قرار می گیرند چون نیروی وزن بیشتری را از طرف ترمز تحمل میکنند.

سیستم ترمز EBD برای همه این وضعیت ها راه حلی دارد. استفاده از سیستم EBD به عنوان یک دستیار سیستم ABS  میتواند سرعت و شتاب های (منفی یا مثبت) هریک از چرخ ها را در نظر گرفته و میزان وزن متحمل شده توسط آنها را تشخیص دهد. EBD بوسیله تنظیم دریچه ی هیدرولیک میتواند نیروی بیشتری به چرخهایی که وزن بیشتر و نیروی کمتری برای چرخهایی که وزن کمتری را تحمل میکنند توزیع کند.

برخی سیستم های EBD همچنین میتوانند میزان انحراف چرخ ها و زاویه فرمان را تحت نظارت قرار دهند. بدین منظور اگر چرخ های خودرو در اواسط پیچ تحت نیروی ترمز قرار گیرند سیستم میتواند از طریق ایجاد محاسبات سریع از انحراف خودرو جلوگیری کند.

AEB

AEB مخفف Autonomous emergency braking به معنی ترمز اضطراری مستقل است. این نوع سیستم ترمز یک قدم از واکنش راننده جلوتر است بطوریکه در هنگام ایجاد خطر بدون دخالت راننده خودرو را متوقف میکند.
این سیستم فقط برای قسمت عقب خودرو  جلویی عمل می کند جایی که بیشترین تصادفات از عقب است و بر اساس آمار انجمن ملی ایمنی حمل و نقل آمریکا یک سوم تلفات جاده ای کسانی بودند که در قسمت عقب خودرو قرار داشتند.
این سیستم های جدید و پیشرفته قابلیت تشخیص افراد پیاده و دوچرخه سواران را دارندو قابلیت پیش بینی حوادث را دارند.در مدل هایی که روی ولوو و فورد نصب شده این سیستم فقط در سرعت های زیر 30 کیلومتر بر ساعت عمل میکند و راننده را با علائم هشدار، از وضعیت آگاه می سازد.
در مدل هایی که توسط بنز ارائه شده در سرعت های بالا ابتدا راننده را آگاه میسازد و سپس اگر راننده هیچ عکس العملی نشان نداد، سیستم بطور خودکار ترمز میگیرد. در ادامه میتوانید عملکرد این سیستم را در قالب ویدیویی که توسط automotivetv تهیه شده را مشاهده کنید:



منبع: caradvice