کلاچ های های چند صفحه همانطور که از نامشان پیداست دارای بیش از یک صفحه هستند. یک کلاچ معمولی چند صفحه شامل اجزای اصلی زیر است: 1-پوسته کلاچ 2-بوش کلاچ 3-توپی 4-صفحات محرک اصطکاکی 5- صفحات متحرک (فولادی) 6- صفحه فشاری  7- فنرهای کلاچ . که در شکل زیر قابل مشاهده هستند:

اجزای کلاچ چند صفحه

هوزینگ (پوسته) کلاچ به فلایول که در انتهای میل لنگ می باشد متصل است که صفحه فشاری از طریق فنر کلاچ به فیلایول ثابت شده است. میل لنگ موتور از طریق فلایول باعث گردش کلاچ می شود بدین صورت که در هنگام درگیری کلاچ، فنرها فشرده شده و از طریق صفحه فشاری صفحه کلاچ با فلایول اصطکاک پیدا می کند. در این هنگام صفحات متحرک و محرک به کمک صفحه فشاری و فنرها به سمت هم فشرده میشوند و صفحات محرک و متحرک روی هم قرار میگیرند در این لحظه توپی و صفحه فشاری و صفحات متحرک و محرک باهم به گردش در می آیند و نیروی موتور از شفت تا صفحات داخلی کلاچ و در نهایت به جعبه دنده جریان می یابد.

 

وقتی پدال کلاچ فشرده میشود، کلاچ غیرفعال یا آزاد خواهد شد که در این صورت صفحه فشاری از صفحات محرک و متحرک دور میشود و هیچ نیرویی از موتور به گیربکس منتقل نخواهد شد.
کلاچ های چند صفحه بصورت گسترده در موتورسیکلت ها یا موتورهای گازی استفاده میشوند همچنین برای برخی گیربکس های خورشیدی نیز استفاده میشود. کلاچ های چند صفحه اصطکاک بالایی بین موتور و گیربکس ایجاد کرده و استحکام سطح صفحه کلاچ بالا است و سبب میشود درگیری کلاچ بیشتر باشد که این باعث افزایش انتقال گشتاور از موتور به گیربکس خواهد شد. بستگی به مقدار نیروی منتقل شده از موتور به گیربکس و وزن وسیله نقلیه ، تعداد صفحات از 4 تا 8 عدد در نظر می گیرند.

 

منبع: mechanicalengineeringblog