تسمه نوعی نوار حلقه شده از ماده ای انعطاف پذیر است که دو یا چند شفت را به هم متصل میکند. یک تسمه در فاصله ای مناسب میتواند قدرت را به راحتی بین شفت ها منتقل کند. تسمه ها به منظور انتقال قدرت از منبع حرکتی برای ایجاد حرکت نسبی به شفت یا پولی دیگر استفاده میشوند.

انواع بستن تسمه

در سیستم های جفت پولی، اتصال پولی ها از طریق تسمه به دو صورت باز یا عرضی تقسیم بندی میشود.

تسمه با حالت باز

این حالت برای سیستم هایی استفاده میشود که میبایست چرخش پولی های متحرک و محرک هم جهت باشند. در هنگام چرخش تسمه از یک سمت پولی سفت تر از سمت دیگر میشود. در حالتی که تسمه افقی قرار میگیرد(مانند شکل زیر)، قسمت سفت تر در پایین دو پولی قرار می گیرد زیرا آویزان شدن تسمه در قسمت بالایی به آرامی سبب افزایش زاویه پیچش تسمه خواهد شد.

open-belt-drive

بستن تسمه بصورت باز

تسمه با حالت عرضی

این نوع حالت بستن تسمه سبب میشود که پولی های موتزی دز خلاف جهت هم گردش کنند. افزایش کشش تسمه باعث افزایش بیشتر انتقال قدرت خواهد شد اما خطر پارگی تسمه را افزایش خواهد داد.

crossed-belt-drive

بستن تسمه بصورت عرضی

مزایای استفاده از تسمه

  • استفاده از تسمه، کم هزینه و اقتصادی است.
  • نیاز نیست که شفت ها دقیقا موازی باشند.
  • در برابر بارهای بیش از حد مجاز و ضربه مقاوم است.
  • سرو صدا و ارتعاش جذب (دمپ) میشود.
  • نیاز به روغن کاری ندارند.
  • اگر فاصله شفت زیاد باشد بسیار به صرفه هستند.

معیب استفاده از تسمه

  • مقدار سرعت زاویه ای بین ورودی و خروجی به دلیل کشش و فشار تسمه یکسان نیست.
  • در استفاده از تسمه ،حداکثر سرعت مجاز 35 متر بر ثانیه و حداکثر قدرت انتقالی 370 کیلووات است.
  • دمای کاری مجاز بین -35 تا 85 درجه سانتیگراد است.
  • در بعضی مواقع استفاده از پولی هرزگرد برای کشش تسمه لازم است.