شرکت فورد در سال 1964 با معرفی خودروی ماستانگ همه را سورپرایز کرد. دو سال بعد یعنی در سال 1966 شورولت نیز اولین نسل از خودروی کامارو را به عنوان رقیب معرفی کرد. از آن زمان تاکنون این رقابت بین دو خودروی قلچماق (پونی کار) مورد علاقه آمریکایی ها ادامه دارد. این رقابت تا جایی ادامه دارد که اکنون مقایسه بین این دو خودرو بسیار سخت شده است. در این مقاله به بررسی این دو خودرو از لحاظ عملکرد پیشرانه ، تکنولوژی بکار رفته و ایمنی آنها می پردازیم.

امکانات رفاهی

در سالهای اخیر خودروهای عضلانی (ماسلکار) دارای امکانات رفاهی بیشتر و هوشمندتری شده اند. فورد ماستانگ در مدل 2018 دارای جلو داشبورد دیجیتالی 12 اینچی، مانیتور 8 اینچی و سیستم ناوبری صوتی است. همچنین امکاناتی مانند کروز کنترل انطباقی (ACC) ، سیستم هشدار برخورد از جلو و سیستم دستیار عدم برخورد به عابرین قابل سفارش است.

شورولت کامارو اما دارای امکانات کمتری است و جلو داشبورد دیجیتالی ندارد. با این وجود امکاناتی از قبیل دستیار پارک ، سیستم هشدار دهنده عبور از لاین، و هشدار دهنده در نقطه کور را دارا میباشد.

عملکرد پیشرانه و مصرف سوخت

مدل پایه ماستانگ دارای موتور 2300 سی سی چهار سیلندر و دو توربوشارژ می باشد. این موتور میتواند 310 اسب بخار در 5500 دور بر دقیقه تولید کند. گیربکس این خودرو از نوع 6 سرعته دستی است اما با هزینه بیشتر میتوان مدل اتوماتیک آن را که 10 سرعته است خریداری کرد.
مدل دیگری از ماستانگ نیز موجود است که دارای موتور 5 لیتری V8 است و 460 اسب بخار در 7000 دور بر دقیقه قدرت دارد. همچنین این پیشرانه دارای 4 توربوشارژ می باشد. این مدل هشت سیلندر همان گیربکس 4 سرعته مدل پایه را دارد و صفر تا صد آن زیر 4 ثانیه است.
مدل GT350 و GT350R ماستانگ نیز توسط تیونر معروف آمریکایی ارتقا پیدا کرده است و این خودرو را تا سقف حجم پیشرانه 5.2 لیتری V8 و قدرت 526 اسب بخار 429 پوند فوت گشتاور رسانده است. گیربکس هر دو مدل نیز از نوع دستی است. همچنین شرکت فورد وعده داده است که مدل GT500 را سال آینده با قدرت موتور 700 اسب بخار معرفی کند.

در مورد شورولت کامارو، مدل پایه آن از پیشرانه 2 لیتری 4 سیلندر با دو توربوشارژ بهره میبرد که میتواند قدرت 275 اسب بخاری را در 5600 دور بر دقیقه تولید کند. این خودروی دیفرانسیل عقب دارای جعبه دنده دستی 6 سرعته است و مدل اتوماتیک آن هم قابل سفارش میباشد. همچنین با صرف هزینه بیشتر میتوان همین مدل را با موتور 3.6 لیتری V6 و قدرت 335 اسب بخار سفارش داد.
مدل SS کامارو دارای موتور 6.2 لیتری V8  از نوع تزریق مستقیم (GDI) که 455 اسب بخار قدرت دارد که برای شتاب گرفتن از صفر تا صد کیلومتر بر ساعت 4.1 ثانیه زمان نیاز دارد. مدل Camaro ZL1 با مجهز بودن به توربوشارژ تا 650 اسب بخار نیرو دارد. هر دو مدل V8 کامارو دارای جعبه دنده دستی 6 سرعته هستند و مدل اتوماتیک آنها هم با گیربکس 8 تا 10 سرعته از آپشن های این خودرو می باشد.

مصرف سوخت

خودروهای ماسلکار(عضلانی) عموما به عنوان خودروهای پر مصرف دیده میشوند اما گزارشی که آژانس حفاظت از محیط زیست (EPA) از ماستانگ ارائه کرده نشان میدهد که این خودرو در کم مصرف ترین مدل خود (چهار سیلندر توربوی اتوماتیک) حدود 10.5 لیتر در صد کیلومتر و در پر قدرت ترین مدل خود 13 لیتر در صد کیلومتر مصرف سوخت دارد که بسیار بهینه است.

طراحی داخلی و خارجی

فورد ماستانگ 2018 دارای کاپوت بزرگ و عریض است که آن را از سال 1964 با اولین مدل خود حفظ کرده است و رابط های بسیاری از آن مدل تاکنون بین این دو خودرو وجود دارد. در قسمت طراحی داخلی شاهد فرمان سه پر، دریچه های هوای گرد و یک کنسول طویل هستیم. این خودرو به واقع یک خودرو چهار نفره است اما صندلی های عقب بیشتر مناسب کودکان یا گذاشتن وسایل می باشد.

شورولت سبک طراحی مدل کامارو خود را بدون تغییرات رادیکال از گذشته حفظ کرده است. چراغ های عقب و جلو دارای LED  هستند و لبه های آن تیز تر شده است. طراحی داخلی آن هم به گونه ای است که با نشستن در داخل این خودرو به سرعت متوجه خواهید شد که در یک خودروی اسپرت نشسته اید.

ایمنی

همه ماستانگ ها جدا از مدل آنها دارای کیسه هوای جلو، پهلو و زانوی راننده و سرنشین هستند. همچنین دارای سیستم هشدار برخورد و نشانگر سطح باد لاستیک ها می باشند. اینکه در همه مدل های ماستانگ بدون پرداخت مبلغ بیشتر چنین امکاناتی مخصوصا کیسه هوای زانو وجود دارد یک برتری برای آن خودرو محسوب میشود زیرا در برخی خودروها با قیمت دو برابر هم چنین امکاناتی وجود ندارد.

تجهیزات ایمنی کامارو هم مشابه ماستانگ است و در مدل پایه دارای کیسه هوای جلو، پهلو ، زانو و ستون برای راننده و سرنشین جلو است. نمایشگر باد لاستیک ها و همچنین گارانتی پنج ساله از دیگر امکانات آن است.

قیمت

قیمت پایه ماستانگ از 25,585 دلار برای موتور 2.3 لیتری ECOBoost شروع میشود مدل V8 از 31,085 دلار تا 44,595 دلار متغیر است که بستگی به آپشن های آن دارد. قیمت چهار سیلندر کامارو از 25,905 دلار شروع شده و مدل V6 آن تا 27,400 دلار میرسد. همچنین مدل V8 از 37,000 دلار شروع میشود. مدل ZL1 سوپرشارژ کامارو هم 61,500 دلار قیمت دارد.

رقبا

یکی از بزرگترین رقبای کامارو و ماستانگ، دوج چلنجر است. خودرویی که از همان سالهای 1960 روح خودروهای عضلانی را در خود حفظ کرده است و بسیار پرطرفدار است. همچنین از دیگر خودروهای درنده‌خو میتوان به بی ام و سری 4 ، آئودی A5، مرسدس بنز کلاس سی کوپه و فیات 124 اسپایدر اشاره کرد.